Juraj Toman: Prechádzky po meste, červené ponožky, žltý bager a iné

19.09.2016

Kedy: 23. septembra - 16. októbra 2016
Kde: Koniareň - priestor pre súčasné umenie (výmenník oproti Daňovému úradu) Trebišov
OZ KONTEXT, Galéria Koniareň a Mesto Trebišov pripravujú vernisáž výstavy malieb Juraja Tomana „Prechádzky po meste, červené ponožky, žltý bager a iné.“
 
Slávnostné otvorenie výstavy sa uskutoční 23. 9. 2016 /piatok/ o 18. 00 hod v galérii Koniareň - priestor pre súčasné umenie (výmenník oproti Daňovému úradu) Trebišov.
 
Kurátorom výstavy je Martin Kratochvil.
 
Výstava organizovaná s finančnou podporou FPU potrvá od 23.9.2016 do 16. 10. 2016
 
Tlačová správa k výstave

Juraj Toman (1985) patrí k mladším predstaviteľom súčasnej slovenskej maľby. Je absolventom Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (ateliér Klaudie Kosziby) a  Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde v roku 2014 získal titul ArtD. Žije a tvorí v Trenčíne.  Momentálne pôsobí ako odborný asistent na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, kde vedie ateliér maľby.

Juraj Toman maliarsky zachytáva urbánny priestor bezprostredného okolia v ktorom žije, v ktorom sa nachádza, po ktorom sa prechádza. Toman je pozorovateľ, ktorý skúma vnímanie svojho okolia a podmienky, ktoré vedú k tvorbe obrazu tohto okolia. Vyberá si pre niekoho zarážajúce motívy, a prostredníctvom maliarského média ponúka divákovi svoj pohľad.  V tomto pohľade môžeme nájsť  črty meditatívneho, črty nostalgického, črty ponurého ale aj črty vtipného a hravého.

Na aktuálnej výstave predstavuje početnejší súbor menších diel a niekoľko stredoformátových plátien. Ku komornému  výberu malieb prislúcha  aj vyratúvaný názov aktuálnej výstavy: Prechádzky po meste, červené ponožky, žltý bager a iné.

Mesto je pre autora neodolateľný fenomén uvažovania a zobrazovania. Toman zachytáva miznúce miesta mesta, zachytáva tône a zátišia mesta na miestach, ktoré môžu byť na prvý pohľad bezútešné (staré opustené budovy, betónové torzá, panelákové vchody). Tlmočí svoju skúsenosť urbánneho chodca a vnímavého pozorovateľa, odkrýva intimitu anonymity mesta. Takáto intimita v anonymite sa dá odkryť aj v motíve nôh, ktorý sa v Tomanových obrazoch opakuje (nohy v červených ponožkách, nohy gigantickej sochy zo sna). Nohy odkazujú na prítomnosť pozorovateľa, rytmickú chôdzu a odtláčanie sa do priestoru, ktorým každý deň chodíme, priestoru, ktorý sa stáva nami.  Podobne uvažuje o meste srbský architekt  Bogdan Bogdanović, ktorý vo svojej knihe esejí Mesto a démoni, píše o svojom presvedčení a opodstatnenosti myšlienky, že ja som malé mesto a mesto je jedno veľké JA. K tomuto presvedčeniu pridáva otázku. Lebo ak niečím takým nie sme, ak niečím takým nie je mesto, tak potom, čím sme?

© 2024 MESTO TREBIŠOV